گوگل آنالیتیکس یا گوگل‌آنالیز چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اگر هنوز نمی دانید، گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردهایی دارد، این مقاله برای شما نوشته شده است. گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز ابزار تحلیل گری است که توسط گوگل ارائه شده است. این ابزار برای نظارت بر وبسایت طراحی شده است. استفاده از گوگل آنالیتیکس و داده ها و گزارشات بدست آمده از آن در بهبود جایگاه سایت شما موثر است.

با وجود اهمیت و قابلیت های فوق العاده گوگل آنالیز کماکان وبسایت های فارسی بسیاری از این ابزار تحلیلی استفاده نمی کنند. در مقاله پیشرو در مورد چیستی گوگل آنالیتیکس، ضرورت استفاده از آن و نحوه نصب این ابزرا را مطرح کرده ایم. پس در صورتی که با آنالیتیک آشنایی ندارید یا تاکنون از آن استفاده نکرده اید، این مقاله را از دست ندهید.

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که گوگل آنالیتیکس چیست؟ گوگل آنالیتیکس (Google  Analytics) ابزاری کاربردی برای تجزیه و تحلیل سایت است. این ابزار را گوگل به رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

این ابزار آنالیز اطلاعات مفید و کاربردی مانند ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و آمار و گزارشات بسیار دیگری را به مدیران وبسایت ها ارائه می دهد. این اطلاعات نقش مهمی را در بهینه سازی و پیشرفت یک سایت بازی می کند.

گوگل آنالیز به شما این امکان را می دهد که سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید. همچنین از طریق این ابزار به اطلاعاتی مانند نحوه ورود کاربر، رفتار کاربر، میزان زمان ماندن در صفحات دسترسی داشته باشید. حتی نوع وسیله ای که کاربر از آن استفاده کرده است و به طور کلی تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ می دهد، با استفاده از این ابزار تحلیلی قابل نظارت است.

این موارد تنها گوشه ای از آمار و ارقامی است که گوگل آنالیز در اختیار وبمستران می گذارد. با استفاده از این اطلاعات وضعیت سایت شما به خوبی نشان داده می شود. نکته مهم دیگر در خصوص این ابزار این است که با بقیه ابزارهای گوگل سازگار است. آنالیتیک با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر و سایر ابزارهای گوگل که بازدیدها و ترافیک را محاسبه می کنند، به راحتی ادغام می شود. همین امر خدمات آنالیز گوگل را به ابزاری کامل برای تحلیل سایت تبدیل کرده است.

ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟

پس از اینکه دریافتید که گوگل آنالیتیکس چیست، باید دلایل اهمیت استفاده از آن را نیز درک کنید. چه یک وبلاگ شخصی داشته باشید یا مدیر یک وبسایت باشید، در هر صورت استفاده از گوگل آنالیتیکس برای شما یک ضرورت محسوب می شود. این ابزار در مسیر جذب مخاطب و معرفی کسب و کارتان در دنیای دیجیتال به شما کمک می کند.

به طور کلی هر وبسایتی برای رسیدن به جایگاه خوبی در نتایج گوگل به یک تحلیل گر قوی نیاز دارد. ابزار گوگل آنالیز به شما در بهبود نتایج بازاریابی دیجیتال یاری می رساند. در ادامه به این مبحث که چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم، می پردازیم.

1. امکان بررسی بازدیدهای روزانه و ماهانه با استفاده از گوگل آنالیتیکس توسط مدیران وبسایت ها وجود دارد.

2. این ابزار تحلیلی تعداد افرادی که از سایت بازدید کرده اند، از کجا وارد سایت شده اند و چه زمانی بازدید سایت بیشتر است را نیز مشخص می سازد.

3. کاربران به طور متوسط چه مدت زمانی را در وبسایت شما می گذرانند؟

4. کدام تکنیک های بازاریابی بکار رفته تاثیر بیشتری را روی میزان ترافیک سایت داشته است؟

با استفاده از این ابزار تحلیلی به منبع ارزشمندی از اطلاعات برای شناخت کاربران و بهینه سازی سایت دست می یابید.

5. تعیین موضوعات موردعلاقه مخاطبان نیز از طریق ابزار گوگل آنالیز امکانپذیر است. اینکه مخاطبین سایت شما بیشتر خانم ها هستند یا آقایان نیز با آنالیتیک مشخص می شود. کاربران از چه طریقی ( موبایل، لپ تاپ و سایر دستگاه های الکترونیکی)  وارد سایت شما شده اند؟ کدام صفحه از سایت شما باعث ورود کاربر به سایت شده است و به کدام صفحات رفته اند؟

همه این سوالات و بسیاری دیگر با بررسی گزارشات آنالیتیکس بدست می آید.

نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس

برای آشنایی با اینکه گوگل آنالیتیکس چیست، توصیه می شود که با یادگیری نحوه نصب آن شروع کنید. در ادامه طریقه نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر را شرح داده ایم. این روش نصب، توسط گوگل نیز پیشنهاد شده است.

ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

در ابتدا باید یک حساب گوگل یا جیمیل داشته باشید. گوگل امکان مدیریت تا سقف 50 وبسایت و اپلیکیشن موبایلی را از طریق یک حساب آنالیتیکس به شما می دهد. همچنین اتصال چندین حساب گوگل به یک حساب آنالیتیکس میسر است که همکاران شما نیز به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

برای شروع به صفحه گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه ورود به گوگل آنالیتیکس (sign in to Analytics) را فشار دهید. اگر از قبل حساب گوگل دارید، پس از کلیک بر روی این دکمه مراحل نصب گوگل آنالیز شروع می شود.

با مشاهده صفحه ای حاوی متن خوشامدگویی و توضیحات اولیه با کلیک روی دکمه start measuring به مرحله بعد بروید.

حساب گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
حساب گوگل آنالیتیکس

در صفحه بعد سه قسمت وجود دارد. در قسمت اول نام حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را مشخص سازید. در این مرحله نیازی نیست که نام سایتی که برای آن آنالیتیکس را نصب می کنید، وارد کنید.

در پایین صفحه نیز باید مشخص کنید که اطلاعات آماری شما تا چه میزان دردسترس گوگل باشد. بهتر است که تمام بخش های این قسمت و به ویژه Benchmarketing را فعال کنید. این گزینه به شما امکان مقایسه اطلاعات وبسایت شما را با سایر وبسایت های مرتبط می دهد.

Benchmarketing در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
Benchmarketing در گوگل آنالیتیکس

در پنجره باز شده پس از زدن کلید next از شما می پرسد که چه چیزهایی را می خواهید اندازه گیری کنید. در این قسمت امکان انتخاب وبسایت، اپلیکیشن یا انتخاب همزمان هر دو فراهم است. پس از انتخاب یک گزینه دکمه next را بزنید.

انتخاب نوع پلتفرم در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
انتخاب نوع پلتفرم در گوگل آنالیتیکس

سپس باید اطلاعاتی مانند نام، آدرس، کشور و زمینه ماری سایت خود را وارد سازید. در صورتی که حوزه کاری شما در این لیست وجود ندارد، گزینه other را انتخاب کنید.

مشخصات property  در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
مشخصات property در گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعدی نیز روی دکمه Create کلیک کنید. پس از مطالعه قوانین استفاده از خدمات تیک هر دو بخش قوانین را بزنید و دکمه پذیرش را فشار دهید.   

قبول مقررات در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
قبول مقررات در گوگل آنالیتیکس

نصب کد پیگیری

برای تکمیل مراحل نصب و همچنین امکان بررسی و ثبت گزارشات مختلف باید این کد پیگیری را در تمام صفحات سایت نصب کنید. این امر باعث می شود که به منبع آماری جامع و دقیقی دسترسی داشته باشید. در سایت های وردپرسی بهترین راه استفاده از گوگل آنالیتیکس نصب افزونه آن در سایت است. پس از نصب و فعالسازی پلاگین به تنظیمات آن رفته و کد مربوطه را در کادر موردنظر قرار دهید.

بررسی کد گوگل آنالیتیکس

پس از نصب و راه اندازی گوگل آنالیز در سایت، باید از داده هایی که در آینده مشاهده خواهید کرد، مطمئن شوید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این داده ها از تمام صفحات موجود در سایت به دست می آیند.

کنترل کننده گوگل آنالیتیکس یا GA Checker یک ابزار مفید است که کل سایت (حداکثر 10000 صفحه) را بررسی می کند. این بررسی مشخص می کند که آیا کد رهگیری آنالیتیکس در همه صفحات سایت ثبت شده است یا خیر. برای انجام این کار باید نام وبسایت خود را در کادر موردنظر این ابزار بنویسید و سپس دکمه “سایت خود را بررسی کنید” را فشار دهید. در صورت نصب صحیح کد رهگیری در کنار گوگل آنالیتیکس و همه صفحات علامت تیک مشاهده می شود.

ایجاد حساب گوگل تگ منیجر

برای ایجاد حساب به سایت گوگل تگ منیجر بروید. با همان حساب کاربری که در گوگل آنالیتیکس استفاده کردید، امکان ثبت نام در تک منیجر نیز وجود دارد. سپس مشخصاتی مانند نام و آدرس سایت خود را در این قسمت ثبت کنید. همچنین برای بخش where to use container نیز گزینه web را برگزینید.

ایجاد حساب تگ منیجر در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
ایجاد حساب تگ منیجر

در مرحله بعد کدهای گوگل تگ منیجر نشان داده می شود. این کدها را مطابق دستورات داده شده در تگ منیجر در کدهای وبسایت خود کپی کنید. کدهای مربوط به head را در تگ <header> وبسایت خود و داخل این تگ قرار دهید. کدهای قسمت body را نیز به همین صورت در بخش <body> و داخل این تگ بگذارید.

کپی کردن کدها در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
کپی کردن کدها در گوگل آنالیتیکس

سپس از منوی سمت چپ گوگل تگ منیجر گزینه variables را انتخاب کنید. روی گزینه user defined variables فشار دهید. در نهایت مراحل زیر را انجام دهید:

1. اختصاص نام دلخواه برای متغیر

2. کلیک روی گزینه variable configuration

3. انتخاب google analytics setting از بخش utilities

4. قرار دادن کد پیگیری آنالیتیکس و ذخیره آن

تنظیمات تگ منیجر در گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس
تنظیمات تگ منیجر در گوگل آنالیتیکس چیست

بررسی کلی بخش های داخل کنترل پنل گوگل آنالیتیکس

 منوی گوگل آنالیز در سمت چپ آن قرار دارد. این منو شامل بخش های زیر است:

1. خانه (Home): این بخش صفحه اصلی را نشان می دهد و حاوی اطلاعاتی در مورد تمام وبسایت ها و اپلیکیشن های شما است.

2. شخصی سازی (Customization): این بخش به شما امکان می دهد که گزارش های شخصی با ابعاد و متریک های موردنظر خود را ایجاد کنید.

3. گزارش (Reports): این قسمت اطلاعات و گزارش های یک وبسایت یا برنامه ای خاص را در اختیار شما قرار می دهد.

4. مدیریت (Admin): این بخش در انجام تنظیمات مدیریتی حساب و دسترسی دادن به سایر کاربران و همکاران به شما یاری می رساند.

5. کشف (Discover): در این قسمت به یک سری از لینک های منابعی مانند ابزارها، اپلیکیشن ها و مقالات دسترسی دارید. استفاده از آن ها در صورت نیاز امکانپذیر است.

6. اختصاص (Attribution): امکان مشاهده اینکه هر یک از کانال های ورودی چه مقدار از تبدیل ها را به خود اختصاص داده است، در این بخش میسر است.   

گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس به همراه توضیحات منو
گوگل آنالیتیکس چیست و دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس به همراه توضیحات منو

جمع بندی کلی

استفاده از داده ها و گزارشات گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند که برنامه ریزی بهتری برای وبسایت و به طور کلی کسب و کار خود داشته باشید. در این مقاله در مورد اینکه گوگل آنالیتیکس چیست و اینکه استفاده از گوگل آنالیتیکس چه اهمیت و کاربردی برای مدیرات وبسایت ها دارد، صحبت کرده ایم. نحوه نصب این ابزار نیز ساده است و با دنبال کردن مراحل شرح داده شده در بالا به راحتی آن را نصب خواهید کرد.

اگر می خواهید در دنیای رقابتی دیجیتال امروز از دیگران عقب نمانید، آموزش، نصب و استفاده از گوگل آنالیز را فراموش نکنید.

میتونی برای مشاهده ویدیوهای آموزشی روزانه به پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام نیترو وردپرس سر بزنی!

تیم تولید محتوا
ما در تیم تولید محتوای نیترو وردپرس در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه وردپرس و طراحی تا مدیریت وبسایت را برای شما فراهم کنیم.

نظر شما در این باره چیست؟

0 نظر در مورد گوگل آنالیتیکس یا گوگل‌آنالیز چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.