اصول تولید محتوای متنی که باید رعایت کرد

اصول تولید محتوای متنی که باید رعایت کنید

در عصر اینترنت آنچه که باعث پیشرفت و موفقیت کسب و کارها می شود، حضور فعال در اینترنت و تولید محتوای باکیفیت است. هیچ استراتژی بازاریابی موفق تر از تولید محتوا نیست. از این رو بسیاری از شرکت ها اقدام به ارائه آموزش تولید محتوا و سایر خدمات خود به سایت ها و کسب و کارهای دیگر کرده اند. رعایت اصول تولید محتوا باعث ورود بازدیدکنندگان جدید و وفاداری مخاطبان سابق به سایت می شود.  

اما محتوا چیست و چه اصول نگارشی را باید برای نوشتن محتوا رعایت کرد مطالب مهمی هستند که باید بیاموزید. همچنین آشنایی با محیط ها و ابزارهای تولید محتوا نیز به شما در این مسیر یاری می رساند. محتوا وقتی تاثیر خود را نشان می دهد که از طریقی مانند سایت به مخاطبان نمایش داده شود. از این رو در مقاله پیشرو علاوه بر آموزش تولید محتوا و اصول پایه ای آن نحوه ورود متن به وردپرس و بهینه سازی آن با استاده از افزونه رنک مث را بیان کرده ایم.

اصول تولید محتوای متنی و
اصول تولید محتوای متنی که باید رعایت کنید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داشتن ایده اولین قدم برای تولید محتوای متنی

شما در ابتدا باید موضوع وبسایت و مقالات خود را تعیین کنید. سپس براساس نوع حوزه کاری خود ایده جدید خود را راه بیندازید. برای انجام این کار یک دفترچه داشته باشید و موضوعات مرتبط با زمینه کاری سایت خود را بنویسید و بهترین موضوع را از بین آن ها برگزینید.

تهیه فهرستی از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در محتوای موردنظر در بهبود سئوی مقالات به شما کمک می کند. لیستی از کلمات کلیدی را که می خواهید روی آن ها مانور دهید را بنویسید. برای تهیه این لیست از ابزارهای سئو استفاده کنید و کلمات و عبارات مرتبط به موضوعات شما را که بیشترین تعداد جستجو را دارند، بیابید.

استفاده از ابزارهای تولید کننده عبارات مرتبط با کلمات کلیدی

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای محتوا وجود دارد. بهترین ابزاری که می‌توانید استفاده کنید google trends است که توسط خود گوگل ارائه شده است.

انتخاب عنوانی گیرا و جذاب برای محتوا

بسیاری از افراد دقت در انتخاب عنوان مناسب را برای محتوای خود نادیده می گیرند. عنوان تکراری یا کلی مخاطبان کمتری را به خود جذب می کند. همچنین عنوان بخش مهمی است که باید در آموزش تولید محتوا به آن دقت کنید. در این بخش باید کلمات کلیدی یا عبارت های مهم در آن وجود داشته باشد.

بررسی وبسایت های رقیب

پیش از تولید محتوا مقالات وبسایت های رقیب را بررسی کنید. سعی کنید که ایرادات آن ها را در هنگام نوشتن محتوای خود انجام ندهید. در حوزه کاری خود بهترین، کاربردی ترین و جذاب ترین محتوا را بنویسید.

توجه به نیاز کاربر در تولید محتوا

باید محتوایی را تولید کنید که نیازهای مخاطبان، مسائل روزانه و تمام مواردی را که آن ها به دنبالش هستند، برطرف سازد. کاربران ساعات زیای را برای یافتن مطالب خود در اینترنت سپری می کنند. اگر شما از طریق تولید محتوای مناسب نیاز آن ها را برآورده سازید، به یک منبع معتبر تبدیل می شوید.

پرداختن به موضوعات به صورت تخصصی و جزئی

تشریح جزئیات یکی از اصول تولید محتوای باکیفیت است. بیان تیتروار و بدون جزئیات یکی از مشکلات اکثر وبسایت ها است. اگر شما مسئله ای را به صورت تخصصی مطرح می کنید، باید تمامی اطلاعات و جزئیات آن را نیز بیان کنید. این امر باعث تمایز وبسایت شما با دیگر سایت ها می شود.  

پرداختن به موضوعی در چند مقاله

برخی از موضوعات باید از جنبه های گوناگونی و در چند مقاله بررسی شوند. باید در هر مقاله روش ها و ایده های متفاوت توضیح داده شود. این نکته را در نظر بگیرید که ایده ها باید جنبه های متنوعی داشته باشند، نه اینکه دنباله هم باشند.

نوشتن آنچه دیگران درباره آن نمی نویسند

در مقالات خود مخالف بقیه بنویسید. این نوع مقالات نشان می دهند که شما به نکاتی که دیگران توجهی نمی کنند، اهمیت می دهید. این امر باعث تمایز شما با دیگران می شود. به این تکنیک در حوزه تولید محتوا تکنیک خوانده شدن مقاله می گویند.

تهیه لیستی از مقالات تولید شده خود

فهرستی از تمام مقالاتی که برای وبسایت خود نوشته اید را تهیه کنید. مزیت این کار در آموزش تولید محتوا این است که به راحتی نسبت به موضوع اصلی وبسایت خود به بقیه بخش ها لینک داخلی می دهید.

تولید مقالات آموزشی

در تولید محتوای خود به سوالات چگونه افراد در موضوعات مختلف پاسخ دهید. تولید محتوای آموزشی به برندسازی کسب و کار شما کمک می کند.

بیان شایعات کسب و کار خود

هر کسب و کاری فوت و فن و رازهای زیادی دارد. گاهی این مسائل باعث سوءتفاهم و اطلاعات اشتباه مخاطب می شود. شما باید این شایعات و رازها را بیان کنید و دلایلی را در رد یا اثبات آن ها مطرح سازید.

به روز رسانی فرمت مقالات در اصول تولید محتوا

همواره راه های جدیدی برای تولید محتوا ایجاد می شود. شما باید در حین آموزش تولید محتوا اطلاعات خود را آپدیت کنید. برای انجام اینکار مقالات قدیمی خود را اصلاح کنید و آن ها را بازنشر دهید. البته به یاد داشته باشید که لینک آدرس مقاله یا موضوع اصلی مقاله نباید عوش شود.

برای مثال امروزه تولید اینفوگرافیک یا ویدیو تاثیر زیادی بر مخاطب دارد. همچنین نوع فونت های استفاده شده نیز بر میزان خوانایی موثر است. باید در این خصوص اطلاعات خود را به روز کرده و از تکنیک های جدید استفاده کنید.

بهینه کردن محتوا

مهم ترین کار بعد از اینکه محتوای خود را نوشتید، بهینه کردن محتوا براساس اصول سئو است. رعایت تمامی نکات مانند استفاده از کلمات کلیدی، عنوان ها و چگالی کلمه کلیدی باید صورت گیرد.  

رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا

نکات نگارشی یکی از مواردی است که باید پیش از انتشار محتوا به آن توجه کرد. این نکات جزو اصول تولید محتوا به شمار می روند. بکار بردن درست و بجا مواردی همچون کاما، ویرگول و نقطه و بسیاری موارد دیگر از در تولید محتوا ‌اهمیت زیادی دارد. استفاده اشتباه از هر کدام از این نکات نگارشی باعث کج فهمی مخاطب می شود.

عدم تولید محتوای طولانی

طول محتوای استاندارد برای وبسایت بین 2 الی 3 هزار کلمه است. حداقل تعداد کلمه استفاده شده در مقاله نیز 500 کلمه است. در صورتی که کمتر از 500 کلمه در محتوای خود بنویسید، ممکن است که توسط گوگل جریمه شوید. همچنین محتوای بیش از 4 هزار کلمه را نیز بهتر است که به دو مقاله تقسیم کنید.

توجه به متا تگ عنوان و متا تگ توضیحات

اولین بخشی که گوگل به آن توجه می کند، متاتگ عنوان است. از این رو باید در نوشتن متاتگ عنوان دقت کنید. اگر گوگل متوجه شود که عنوان شما ارتباطی با محتوا ندارد، وبسایت را جریمه می کند.

متاتگ توضیحات نیز به بهینه سازی جایگاه سایت کمک می کند. یکی دیگر از متاتگ هایی که توسط گوگل خوانده می شود، متاتگ توضیحات است. در مقاله های کمتر از 500 کلمه الزامی است که این متاتگ نوشته شود. اما در اکثر مقالات اگر این بخش را ننویسید، خود گوگل به نوعی آن را ایجاد می کند.

استفاده درست از کلمات کلیدی

هیچ چیزی به اندازه عدم استفاده درست از کلمات کلیدی رتبه سایت شما را خراب نمی کند. رعایت تعداد مناسبی از کلمات کلیدی از اصول تولید محتوا است. براساس چگالی این کلمات متوسط استفاده هر کلمه 0.5 الی 1 درصد کل کلمات در یک مقاله است.

عدم استفاده از تکنیک های سئوی کلاه سیاه در تولید محتوا

هر وبسایتی که از تکنیک های کلاه سیاه استفاده کند، توسط گوگل جریمه می شود. در هنگام آموزش تولید محتوا با تکنیک های کلاه سیاه نیز آشنا شوید که هرگز از آن ها استفاده نکنید.

ایجاد لینک های داخلی بین صفحات وبسایت

صفحه ایجاد شده پس از مدتی توسط گوگل ایندکس می شود. اگر این صفحه بعدا خوانده نشود، رتبه ای که توسط این صفحه به وبسایت داده شده است، به مرور از بین می رود. باید با استفاده از تکنیک هایی مجددا این صفحه را به گوگل نشان دهید. ایجاد لینک های داخلی بین صفحات و مقالات بهترین تکنیک در این خصوص است.

معرفی منبع و لینک به آن

اگر از برای نوشتن مقاله خود مقاله وبسایت دیگری را رونوشت کرده اید، باید منبع آن را ذکر کنید. همچنین باید لینک آن منبع را نیز در محتوای خود بگذارید. رعایت این نکته به عنوان یکی از اصول تولید محتوا باعث می شود که توسط گوگل جریمه نشوید.

استفاده از تصاویر و زیرعنوان ها

نوشتن متن خالی نه تنها جالب نیست، بلکه خسته کننده است و به هیچ وجه خوانده نمی شود.  بهتر است که متن خود را به بخش های مختلف با زیرعنوان ها و تصاویر جداگانه تقسیم کنید. این کار به خوانایی بیشتر مقاله کمک می کند.

معرفی خود به دیگران

بهتر است که در بخشی از مقاله شرکت و خدمات خود را معرفی کنید. برای مثال تجربیات شرکت خود را قرار دهید. این امر به تعامل بیشتر کاربر با شما یاری می رساند.

دسته بندی مقالات مرتبط

باید هر محتوایی که تولید می کنید، در یک دسته قرار بگیرد. این استراتژی تولید محتوا به کاربر در پیدا کردن مطالب موردعلاقه خود یاری می رساند. همچنین دسته بندی مقالات مرتبط لینک دهی داخلی را نیز آسان تر می سازد. نحوه دسته بندی درست و برچسب گذاری متن را نیز در دوره آموزش تولید محتوا یاد بگیرید.

محیط ویرایش تولید محتوای متنی

ابزارهای متن نگار گوناگونی وجود دارند که در مسیر تولید محتوا به شما کمک می کنند. در ادامه با برخی از این محیط های نگارشی آشنا می شوید:

1. گوگل داکز (Google Docs): استفاده از این ابزار رایگان بسیار ساده است. همچنین قابلیت های زیادی مانند بررسی غلط های املایی، شمردن تعداد دقیق کلمات متن، امکان قرار دادن تصاویر و اشتراک گذاری اسناد با دیگران را دارد. از این ابزار برای تولید محتوا با موبایل نیز استفاده می شود.

2. ورد: ورد محیط پرطرفدار دیگری برای تولید محتوای متنی به شمار می رود. ورد امکانات بسیاری مانند امکان اضافه کردن تصاویر را به شما می دهد. همچنین با ابزارهایی مانند ویراستیار و پاک نویس نیز سازگار است.

3. وردپرس: استفاده از این نرم افزار برای افرادی که می خواهند محتوای خود را مستقیما روی سایت ایجاد کنند، بسیار کاربردی است. امکان مشاهده اطلاعات و داده های مربوط به محتواهای قبلی از جمله قابلیت های وردپرس به شمار می رود. همچنین در این محیط امکان تحلیل عملکرد محتوانویسی نیز وجود دارد. آموزش وردپرس به همراه آموزش تولید محتوا بسیار برای شما مفید است.  

چه زمانی محتوانویسی کنیم

زمان مناسب انجام هر کاری از جمله محتوانویسی برای هر فردی متفاوت است. اما با توجه به توصیه کارشناسان مبنی بر انجام کارهای دشوار در ابتای صبح بهتر است که تولید محتوا را نیز در این ساعات انجام دهید. زیرا در ساعات ابتدایی صبح افراد تمرکز بیشتری دارند.

با این حال بهتر است که با آزمون و خطا بهترین زمان مناسب مختص خود را برای نوشتن محتوا پیدا کنید. پس از پیدا کردن زمان مناسب تمرکز خود را روی انجام تحقیقات و منابع مربوط به موضوع خود بگذارید و سپس اقدام به نوشتن کنید.

اصول نگارشی برای آموزش تولید محتوای متنی چیست؟

از مهمترین مواردی که باید در هنگام نگارش محتوا به آن توجه کرد، رعایت اصول نگارشی و دستور زبان در متن است. برخی از این دستورات زبان فارسی در ادامه مطرح شده است.

استفاده درست و بجا از افعال

در زبان فارسی جای فعال همیشه در آخر جمله قرار دارد. همچنین فعل و فاعل باید با یکدیگر متناسب باشند. سعی کنید که یک فعل را بیشتر از یک الی دو بار در یک پاراگراف بکار نبرید. برای پرهیز از تکرار افعال بهتر است که به جای فعل تکراری از معادل و هم معنی آن استفاده شود.

رعایت اصول نشانه گذاری در متن

رعایت علائم نگارشی در اصول تولید محتوا اهمیت خاصی دارند. مهمترین نشانه های بکار رفته در متون فارسی عبارتند از نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دو نقطه، علامت سوال، علامت تجعب و گیومه.

1.  نقطه در آخر جمله خبری آورده می شود و بین نقطه و فعل آخر فاصله ای وجود ندارد.

2. ویرگول به کلمه پیش از خود می چسبد و به اندازه یک حرف از کلمه بعد از خود فاصله دارد.

3. دونقطه و نقطه ویرگول نیز به کلمه قبل از خود می چسبند و به اندازه یک حرف از کلمه بعدی فاصله دارند.

4. علامت سوال نیز در آخر جملات پرسشی می آید. جملات پرسشی باعث تعامل بیشتر مخاطب با محتوا می شود.

5. گیومه برای قرار دادن عبارت مهم یا اسم خاص در متن استفاده می شود. عبارت داخل گیومه هیچ فاصله ای با آن ندارد. کلمات قبل و بعد از گیومه باید یک حرف با آن فاصله داشته باشند.

معرفی سایت هایی برای تولید محتوای متنی

سایت های زیادی وجود دارند که برای تولید محتوای متنی به شما کمک می کنند. در ادامه به معرفی دو مورد از این سایت های کاربردی می پردازیم.

1.نرم افزار ویراسیار: این نرم افزار کاربردی رایگان کاربر را در نگارش و ویرایش متون فارسی یاری می دهد. این نرم افزار به برنامه ورد متصل می شود و متن نگارش شده را از لحاظ اشتباهات ویرایشی، نشانه گذاری، خطاهای املایی و سایر ایرادات بررسی می کند.

2. کیبورد مجازی گوگل (google keyboard): این کیبورد مجازی امکان تولید محتوا با گوشی های هوشمند اندروید را برای کاربران فراهم می سازد. این صفحه کلید رایگان کاملا با قواعد دستور زبان فارسی سازگار است. استفاده از این ابزار کاربردی باعث می شود که اصول تولید محتوا را به راحتی رعایت کنید. رعایت نیم فاصله، نشانه گذاری و پیشنهاد کلمات مناسب براساس زبان فارسی از جمله قابلیت های این برنامه به شمار می رود.

نحوه وارد کردن محتوا در وردپرس

آموزش تولید محتوای باکیفیت باعث می شود که سایت شما در جایگاه خوبی در وردپرس قرار بگیرد. پس از اینکه محتوای خود را نوشتید، برای نمایش آن در سایت خود باید محتوا را در وردپرس قرار دهید. در ادامه نحوه ورود محتوا به سایت وردپرسی را بیان کرده ایم:

1. ابتدا در پیشخوان وردپرس به قسمت نوشته ها بروید. سپس در پنجره باز شده روی گزینه افزودن نوشته کلیک کنید. پنجره ای به نام ویرایشگر محتوا باز می شود.  

2. در کادر افزودن عنوان، عنوان محتوای خود را بنویسید. این عنوان در اصول سئو به منزله H1 تلقی می شود.

3. در کادر نوشته نیز مقاله خود را به صورت کامل بنویسید. با امکاناتی که گوگل در اختیار شما قرار می دهد، امکان تغییر رنگ و اندازه و بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارد.

سئو کردن مقاله در وردپرس

پس از اینکه طبق بخش بالا نوشته و عنوان خود را وارد وردپرس کردید، باید سئو آن را با استفاده از افزونه ای مانند رنک مث بهینه کنید. در مقاله آموزش افزونه رنک مث می‌توانید تمام نکات و آموزش‌های سئو با این افزونه را مطالعه کنید.

برای انجام این کار مانند شکل زیر روی آیکون Rank math کلیک کنید.

سپس در ستون سمت چپ بخشی نمایش داده می شود که باید تنظیمات مربوط به سئوی نوشته را انجام دهید. پیش از هر کاری باید کلمه کلیدی خود را در بخش مربوطه وارد کنید و سپس خطاها را برطرف سازید. همچنین لازم به ذکر است که عنوان سئو، پیوند یکتا و توضیحات متا با کیلیک روی دکمه ویرایش Snippet قابل ویرایش است. در تصویر زیر 6 خطا سئو پایه ای وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

4خطای اول موجود در شکل بالا نشان می دهد که کلمه کلیدی موردنظر شما باید در عنوان سئو، توضیحات متا، در URL پیوند یکتا و محتوای شما وجود داشته باشد. همچنین خطای بعدی بیان می کند که محتوای شما نباید از 600 کلمه کمتر و از 2500 کلمه بیشتر باشد. پس از برطرف کردن این خطاها نمره سئو بهبود می یابد.

در بخش خطاهای اضافی نیز مانند تصویر زیر مواردی وجود دارد که باید برطرف شود. این خطاها شامل عدم وجود کلمه کلیدی در زیربخش ها، عدم وجود متن جایگزین برای تصاویر و عدم استفاده از لینک های داخلی و خارجی و موارد دیگر است. این خطاها را نیز باید رفع کرد.

پس از برطرف کردن این خطاها نمره سئو مانند شکل زیر باز هم بهبود می یابد.

خطاهای بخش خوانایی مشابه تصویر زیر را نیز باید حل کرد. یکی از این خطاها عدم وجود عدد در عنوان سئو است. پس از حل این ارور باید سئوی نوشته شما مانند تصویر زیر باشد.

جمع بندی کلی

بهترین راه حل برای نوشتن یک مقاله سئو شده آموزش تولید محتوای اصولی است. همچنین آشنایی با ابزارهای تولید محتوا به شما در نوشتن محتوای سئو شده و جذاب کمک می کند. وردپرس بستری است که مطالب نوشته شده خود را در آن به نمایش در می آورید. نحوه نمایش متن و سئو کردن آن نیز جزو مهارت هایی است که با تمرین از طریق طی کردن مراحل مطرح شده در این مقاله به آن دست می یابید. همچنین این مقاله اصول تولید محتوا و رعایت اصول نگارشی را نیز به شما می آموزد.

میتونی برای مشاهده ویدیوهای آموزشی روزانه به پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام نیترو وردپرس سر بزنی!

تیم تولید محتوا
ما در تیم تولید محتوای نیترو وردپرس در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه وردپرس و طراحی تا مدیریت وبسایت را برای شما فراهم کنیم.

نظر شما در این باره چیست؟

0 نظر در مورد اصول تولید محتوای متنی که باید رعایت کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.