راهنمای انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی

انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی

انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی روز به روز دشوارتر می شود و فرآیندی است که در آن تخصص و مهارت بیشتر و بیشتر  لازم می شود. بنابراین، هنگام انتخاب نام تجاری چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

یافتن نام تجاری یا برند مناسب، یک کار تخصصی است. روش های مختلفی برای نام گذاری استفاده می شود. یکی از روش های انتخاب نام برند که از دیرباز مرسوم بوده، خالق برند است. این است که شخص نام خود یا نام یکی از بستگان خود را به نام تجاری به گونه ای که با برند سازگار باشد می دهد.

بسیاری از برندها نام یا نام خانوادگی صاحبان (یا بستگان آنها) هستند یا از آنها تولید شده اند. در حالی که قرار دادن نام یا نام خانوادگی خود روی برند یک عادت قدیمی است، اما این روش هنوز برای استفاده از افراد به عنوان پیوند دادن برند و منبع اعتماد مشتری کار می کند. به خصوص اگر این یک تجارت مستقیماً مرتبط باشد. بسیاری از طراحان، تبلیغ کنندگان و هنرمندان ترجیح می دهند نام خود را به عنوان یک برند، تجاری کنند. با این حال، مهم است که نام خانوادگی یا نام چیست. 

انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی
انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی

برای انتخاب نام برند چند ترفند و نکته مهم وجود دارد که در ادامه به توضیحاتی پرداخته ایم.

نام تجاری و معنادار

برای ساختن یک نام تجاری خوب، ابتدا باید تصمیم گرفت که آیا نام تجاری معنادار خواهد بود یا خیر. اگر چنین است، در کدام زبان ها معنادار خواهد بود و چه چیزی را تداعی می کند. چشم انداز برند با اهداف کوتاه و بلندمدت، زیرساخت مهمی برای انتخاب نام برند ایجاد می کند. اگرچه نام هایی که این دسته را تداعی می کنند به راحتی در بازار قابل درک هستند، اما این احتمال وجود دارد که سایر برندها در دراز مدت نام های تجاری را در چارچوب همان کلمات ایجاد و تولید کنند. این اولین چیزی است که در مورد انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی و سایر به ذهن می رسد. 

نام برند از اولین برندها

اولین برندهایی که وارد بازار می شوند، عموماً استفاده از نام هایی که بازار را برای یافتن نام تجاری تداعی می کنند، یک مزیت می دانند. با این حال، از آنجایی که این ساده ترین راه است، بسیاری از کارآفرینان کوچک و بزرگ، همین روش را برای یافتن نام تجاری امتحان می کنند. به عنوان مثال، وقتی نام تجاری مانند کاله ترجیح داده می شود، مردم به راحتی متوجه می شوند که این برند در تجارت لبنیات است.

وقتی با این منطق ارزیابی می‌شود، نمی‌توان گفت که نام کاملی برای نام تجاری کاله است. با این حال، این نام تجاری مانع از این نیست که کاله رهبر بازار باشد. نام برند، موفقیت یک برند را تضمین نمی کند. یک نام تجاری خوب می تواند یک استراتژی خوب را به راحتی ابجاد کند. اما انتخاب نام برند خوب، تنها کلید موفقیت نیست.

استفاده از مرجع دسته بندی در انتهای کلمه در جستجوی نام تجاری روش بهتری است. نمونه بارز آن کوکا کولا و پپسی کولا هستند (پپسی در سال 1962 کلمه کولا را از نام تجاری خود حذف کرد). 

نام برند و استراتژی نام

یک راه ایده آل برای انتخاب نام برند، الهام گرفتن از وعده و استراتژی برند است.  نام تجاری که طیف گسترده ی محصولات را توصیف می کند. به عبارت دیگر، زمانی که نام برند درک می شود، ایجاد تصور از فایده و تفاوت برند در ذهن فرد، مطلوب ترین کار است. در مطالعات مربوط نام تجاری، از مرجع دسته بندی نیز برای این منظور استفاده می شود.

ایجاد یک نام تجاری بدون استفاده از مراجع دسته بندی یا ذکر قول برند در ایجاد نام تجاری، توضیح آن برند را برای مردم کمی دشوارتر می کند. اگر یک برند شیر ایجاد کردید باید نام آن در ذهن مردم تداعی شود. اما شما شانس بیشتری برای متمایز شدن به عنوان یک نام تجاری در دسته بندی دارید.

استراتژی انتخاب نام برند
استراتژی انتخاب نام برند

نام برند با کلمات بی مفهوم

یکی از بهترین روش‌های نام‌گذاری در مطالعات نام‌یابی، استفاده از مرجع غیرمستقیم است. به عبارت دیگر، استفاده از یک مفهوم مرتبط به جای صنعت، ابزار یا ماده ای که محصول از آن ساخته شده است، ممکن است راه حل خوبی باشد. 

جایگزین دیگر این است که با انتخاب نام برند با یک کلمه بی معنی که نام خانوادگی کسی نیست و هیچ معنایی هم ندارد، آن را علامت گذاری کنید. با توجه به افزایش تعداد علائم تجاری در طول زمان، کلمات معنی دار قابل ثبت تقریبا تمام شده اند. ایجاد مشتقات از کلمات معنی دار یا کلمات کاملاً بی معنی در شرایط امروزی در یافتن نام تجاری کارآمدتر است. وقتی یک نام تجاری بی معنی ایجاد می کنید، یکی از مزیت های این کار این است که کلمه ای را ایجاد می کنید که قبلاً در ذهن مردم وجود نداشته و معنی را به آن نسبت می دهید، بنابراین به راحتی می توان آن را متمایز کرد.

با این حال، همانطور که در بالا گفتیم، در این مورد، کمی تلاش بیشتر برای توضیح نام تجاری و کاری که انجام می دهد لازم است. از سوی دیگر، ایجاد چنین نام تجاری مزیتی در کسب و کار اینترنتی نیز ایجاد می کند. به عنوان مثال، زمانی که یک سایت تجارت الکترونیک جدید را باز می کنید و نام آن را کلمه ای تکراری انتخاب می کنید، ممکن است ماه ها طول بکشد تا در جستجوهای گوگل رتبه اول را کسب کنید. اما وقتی اسم بی معنی مثل موریپو می گذارید از همان لحظه اول در صفحه اول قرار می گیرید. البته این بار باید توضیح دهید که کلمه Morhipo به چه معناست.

از آنجایی که برخی از نام‌های تجاری تولید شده در گذشته تحت تحقیقات جهانی قرار نگرفته‌اند، می‌توانند در خارج از کشور مبدا، معانی منفی داشته باشند. نام هایی که یکسان یا مشابه تلفظ یا نوشته می شوند می توانند در زبان های مختلف معانی مختلفی داشته باشند. برندهای خارجی مانند لوازم خانگی برقی و لوازم بهداشتی را می توان مثال زد. با این حال، با گذشت زمان، تصویر و وعده برندها بر معانی کلمات مقدم است.

البته این مورد توصیه نمی کند که نامی که باید برای برند گذاشته شود دارای معنای منفی باشد. حقیقت یافتن نام تجاری، در گذشته با زمان حال متفاوت بوده و در آینده نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین، هنگام انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی، باید مطمئن شویم که در بازارهای هدف مفاهیم منفی نداشته باشد.

نام برند و مورفولوژی

انتخاب نام برند از نظر شکل نیز مهم است. مورفولوژی نام برند اساس لوگوی برند را تشکیل می دهد. از ابتدا باید در نظر گرفته شود که نام از چند حرف، چند هجا و چند کلمه تشکیل خواهد شد. مورفولوژی یک نام و نشان با توجه به محل استفاده از لوگو ارزیابی می شود. به عنوان مثال، اگر قرار است یک برند نوشیدنی ایجاد شود، ترجیحاً این نام تجاری باید کوتاهتر از 5-6 حرف باشد و از یک کلمه تشکیل شده باشد. زیرا زمانی که می خواهید روی یک بسته عمودی یک نام بلند بنویسید، یا نام آن خیلی کوچک است یا قسمتی از نام روی قفسه دیده نمی شود و یا نام برند باید به صورت عمودی روی جعبه قرار گیرد.

یک نام تجاری همچنین می تواند از نظر مورفولوژیکی نشان دهد که بخشی از یک خانواده برند است. 

گاهی اوقات نام دسته و برندهایی که وارد دسته می شوند، ابتدا یک اصطلاح نام تجاری را در این بخش آغاز می کنند و در مورفولوژی برند تأثیرگذار می شوند. بدیهی است که Sarelle و Alpella یک روش نامگذاری را اتخاذ کرده اند که شبیه نوتلا است. 

برخی از موارد در مورد انتخاب نام برند، مانند بسیاری از عناصر طراحی، استاندارد ندارند. به عنوان مثال، در حالی که بسیاری از کارشناسان نام‌گذاری استفاده از حروف صدادار و صامت را در نام‌های تجاری صحیح نمی‌دانند، ولی ممکن است این موضوع با توجه به هدف و مخاطب هدف برند تغییر کند. این مورد در مورد کسب و کار اینترنتی هم صادق است که به شفافیت و وضوح برند در لوگو توجه کرد.

نام برند و مورفولوژی
نام برند و مورفولوژی

نام برند و عمومی سازی

ترسناک ترین رویای برندهای موفق، ژنریک سازی است. در واقع، این وضعیت که ممکن است از نظر بسیاری به عنوان یک موفقیت تلقی شود، چیز خوبی نیست. برخی از برندها به دلیل اینکه اولین برندهایی هستند که محصول را به بازار عرضه می کنند و ابتدا محصول را به مصرف کنندگان معرفی می کنند، عمومی شده اند. به عبارت دیگر، نام تجاری به عنوان نام محصول تعیین می شود.  زیرا در این صورت تفاوت برند و وعده برند معنای خود را از دست می دهد.

هنگامی که برندها یک بازار جدید ایجاد می کنند، باید نام محصول یا دسته بندی را بیان کنند و در عین حال نام برند خود را بیان کنند و به مردم آموزش دهند. به محض اینکه برندها شروع به ارتباط با این دسته کردند، به جای لذت بردن از آن، باید به دنبال راه حل هایی باشند که خود را از رقبای خود متمایز کند.

اهمیت دیگر مطالعات انتخاب نام برند این است که پس از اختراع نوشتار، هم به عنوان بخش بصری و هم شنیداری یک برند توجه شود. وقتی نام برند لوگو تایپ می شود یا در متن نوشته می شود، بصری می شود. خود آن کد تصویری به ما پیامی می دهد. اسامی با حروف مذکر، سخت و همخوان مانند K، T، Z عموماً برای مارک‌های مردانه‌تر و خشن‌تر ترجیح داده می‌شوند، در حالی که نام‌هایی که حاوی حروف ملایم و زنانه مانند o، s، y هستند ساده‌تر هستند و بیشتر برای خانم‌ها جذاب هستند. انتخاب نام برند نه تنها از نظر بصری بلکه از نظر شنیداری نیز جایگاه مهمی در درک دارد.

زیبایی شناسی به دست آمده در اینجا نیز مزیتی برای برند ایجاد می کند. هیچ‌کس محصولی را که نمی‌تواند نامش را نام ببرد، نمی‌خرد (یا نمی‌تواند بخرد). به نام غذاهای موجود در منوی رستوران فکر کنید. آیا در سفارش غذایی که نمی توانید نام آن را بگویید تردید ندارید؟ گاهی اوقات بیان نام برند برای یادگیری نام تجاری ضروری است. زیرا افراد در بازار هدف به یک زبان صحبت نمی کنند و ممکن است ندانند که چگونه نام برند را به زبان بیاورند.

ثبت برند

از سایت سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور میتونید ثبت برند خود را انجام دهید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای ثبت برند باید حداقل یک واژه از برند شما در لغت نامه‌های معتبر مانند دهخدا ثبت شده باشد. به زودی در نیترو وردپرس مقاله‌ای کامل و جامع در مورد ثبت برند منتشر می‌کنیم.

همچنین جهت دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک برای وبسایت و برند خود میتونید این مقاله را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری کلی

در نهایت، برای انتخاب نام برند به این توجه کنید که باید به یاد ماندنی باشد. این به یاد ماندنی باید هم از نظر معنایی، هم از نظر بصری و هم شنیداری پشتیبانی شود. به عبارت دیگر باید نامی داشته باشد که نوید برند را تداعی کند و این نام از نظر زیبایی شناختی دلپذیر و هنگام خواندن هارمونی شنیداری داشته باشد.

میتونی برای مشاهده ویدیوهای آموزشی روزانه به پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام نیترو وردپرس سر بزنی!

تیم تولید محتوا
ما در تیم تولید محتوای نیترو وردپرس در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه وردپرس و طراحی تا مدیریت وبسایت را برای شما فراهم کنیم.

نظر شما در این باره چیست؟

0 نظر در مورد راهنمای انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.